Печенюк Майя Антонівна

Печенюк Майя Антонівна – кандидат педагогічних наук, професор, професор кафедри музичного мистецтва, Відмінник освіти України, лауреат обласної премії в галузі музичного мистецтва імені В. Заремби, володарка відзнаки міста «Честь і шана», володарка знаку Міністерства і науки України «Софія Русова», член Національної всеукраїнської музичної спілки України, член Всеукраїнської спілки краєзнавців України.

Викладає дисципліни – «Методика наукових досліджень», «Методика музичного виховання», «Постановка голосу», «Виконавська майстерність з фаху»; авторка музичних хрестоматій для шкіл різного типу навчання «Дзвінкі голоси» (з 1 по 8 кл.), біографічно-репертуарного довідника «Музиканти Кам’янеччини», навчального посібника «Буквар сопілкаря», понад 200 публікацій у вітчизняних і міжнародних виданнях з музичної педагогіки; співавторка монографій «Вища педагогічна освіта і наука України: історія, сьогодення та перспективи розвитку», «Актуальні питання естетичного виховання молоді засобами музики»; керівник наукової школи «Інноваційні технології фахової підготовки вчителя музичного мистецтва».

Викладає дисципліни: Методика наукових досліджень, Методика музичного виховання, Постановка голосу, Вокально-виконавська майстерність з фаху.

Народилася 15 лютого 1946 р. у с. Проскурівка Ярмолинецького р-ну Хмельницької обл. Навчаючись у Проскурівській середній школі, Майя була відмінницею. ЇЇ улюбленими предметами були фізика, тригонометрія, українська мова і література, музика. Часто брала участь у концертах, виступала на оглядах художньої самодіяльності у районі, області. Тому після закінчення школи пішла навчатись у Кам’янець-Подільське культурно-освітнє училище на хоровий відділ. Після навчання на хоровому відділі училища Майя Антонівна за направленням працювала методистом-хормейстром у Ярмолинецькому Будинку культури. Крім методичної роботи, виступала як солістка, і не без успіху, про що свідчать численні дипломи і нагороди обласного управління культури та Міністерства культури. Згодом запросили в Проскурівську школу. Робота з дітьми вабила, тому пішла працювати вчителем музики. Їй вдавалося успішно проводити уроки, не маючи педагогічної освіти. Директор школи дбала про те, щоб у колективі всі вчителі мали вищу освіту. На той час відкрився музично-педагогічний факультет у Кам’янець-Подільському державному педагогічному інституті, куди і вирішила вступати (1969 р.). Найголовніше, що відбувалося у студентському житті – це те, що під час навчання на факультеті зі згуртованим колективом формувався музикант-професіонал, музикант-педагог, музикант-виконавець. Гарним словом відгукується Майя Антонівна про всіх викладачів, які її навчали. Звичайно ж, найбільше запам’яталися викладачі музичних дисциплін – Євдокимова Л. (вокал), Моклович М. (диригування), Гаджула С. (концертмейстер), Ліпман Б., Моклович М., (хоровий клас), Доскач І. (оркестровий клас), Беккер А. (гармонія), Васильєв В (сольфеджіо). Середовище, в якому перебувала студентка, спонукало до творчості, удосконалення виконавства. Навчаючись в інституті, відчула, чого не вистачало їй колись у роботі з дітьми, тому займалася наполегливо, переймаючи досвід у Кот Г., яка викладала методику музичного виховання. Згодом цю дисципліну стала викладати Печенюк М. Ще студенткою виступала з сольними творчими звітами в інституті, місті, області, про що свідчать афіші того часу, програми і сценарії концертів. Закінчивши навчання в інституті 1973 р., Майя Антонівна за направленням працює на музично-педагогічному факультеті викладачем класу вокалу. Вона знаходиться в оточенні викладачів, які її вчили, та вважала за честь продовжувати навчатися в них мистецтву викладання. Робота у закладі вищої освіти вимагала підвищення професійного рівня не лише практичного, але й наукового. Свою педагогічну і виконавську майстерність вдосконалювала на факультеті підвищення кваліфікації у Київському Національному університеті імені М. П. Драгоманова (класи Народної артистки Шоліної Г., заслуженої артистки Любимової Л.) та у Київській консерваторії (клас професора Єгоричевої Є.). У 1985  р. вступає до аспірантури Київського педагогічного інституту імені М. Горького (сьогодні Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова), і 1989 р. успішно захищає кандидатську дисертацію з проблем патріотичного виховання молоді засобами музики. Після захисту дисертації Печенюк М. викладає улюблений предмет – вокал. У 1989 р. їй присуджено вчену ступінь кандидата педагогічних наук, 1992 р. – присвоєно вчене звання доцента. У 2001 р. обрана на посаду професора Кам’янець-Подільського державного університету, з 2002 р. – заступника декана педагогічного факультету з наукової роботи та інформатизації навчального процесу. У 2011 р. їй присуджено вчене звання професора, в 2015 р. обрана на посаду завідувача кафедри музичного мистецтва. Після закінчення аспірантури, крім занять вокалу, Майя Антонівна розробила і читала лекційні курси з методики музичного виховання, основ наукових досліджень. Викладаючи методику музичного виховання, пересвідчилась у тому, що за шкільною програмою з музики відсутнє методичне забезпечення. Так з’явилася думка підготувати і опублікувати “Буквар сопілкаря”, упорядкувати музичні хрестоматії (пісенний матеріал) для учнів шкіл різного типу навчання з 1 по 8 клас. Вагомим внеском у вивчення мистецького надбання Поділля став біографічно-репертуарний довідник “Музиканти Кам’янеччини”, надрукований 2003 р. У ньому зібрано багатий нотний матеріал і відомості про композиторів, співаків, інструменталістів, музичних педагогів кінця XIX – початку XXІ ст., які народились у м. Кам’янці-Подільському та районі, а також про музичних діячів, життя і діяльність яких пов’язані з Кам’янеччиною. Про книгу “Музиканти Кам’янеччини” друкувалися відгуки в газетах “Голос України”, “День”, “Подільські вісті”, “Подолянин”, “Кам’янець-Подільський вісник” та ін.  Печенюк М. нагороджена відзнакою міської ради “Честь і шана” (2005 р.), І Премією імені В. Заремби в галузі музичного мистецтва (2005 р.). Печенюк М. бере участь у міжнародних та всеукраїнських конференціях (Київ, Херсон, Івано-Франківськ, Житомир, Суми, Ялта, Могилів (Білорусь), Тітл (Бельгія) Санок (Польща) та ін.). Має друковані статті у фаховому журналі “Мистецтво та освіта”, “Музика”, зарубіжних виданнях (“Rota”, Польща). У 2003 р. на сторінках місцевої преси (“Подолянин”, “Кам’янець-Подільський вісник”, “Фортеця”) вийшла низка статей Печенюк М., присвячених 100-річчю міської музичної школи імені Т. Ганицького та її випускникам.

Печенюк М. А. проводить велику громадську роботу. За її активної участі створені кабінет методики музичного виховання та кабінет-музей імені М. Д. Леонтовича. Як досвідчений викладач, Печенюк М. А. керує науковою роботою магістрантів і аспірантів, постійно допомагає колегам у вирішенні професійних проблем. Готує студентів до олімпіад, конкурсів, участі у різноманітних конференціях. Це яскраво демонструє велика кількість студентів – лауреатів і дипломантів мистецьких конкурсів, олімпіад, творчих змагань, підготовлених у проблемній групі “Естетичне виховання учнів засобами музики” та у вокальному класі. Періодично організовує творчі звіти класу. Під її керівництвом захищено 6 кандидатських дисертацій. За активну науково-творчу та концертну діяльність, участь у мистецьких конкурсах і фестивалях Печенюк М. А. відзначена багатьма дипломами переможця. Має подяки за підготовку студентської та учнівської молоді до мистецьких конкурсів і олімпіад та участі у всеукраїнських і міжнародних наукових конференціях.

Список наукових праць

  1. Pechenyuk, M., Martyniuk, L., Lutsenko, V., Shpak, H., Pukhalskyi, T., & Kuziv, M. (2023). Enhancing Professional Competence of Future Vocal Teachers through Analyzing Current Music Culture: the Neuroaesthetic Outlook.  Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience14(3), 361-378. https://doi.org/10.18662/brain/14.3/479 (Web of Science Core Collection)
  2. Печенюк М.А. Кам’янець-Подільський і початок світового турне «Щедрика» з Українською капелою О. Кошиця / «Світовий тріумф «Щедрика» з Українською капелою О. Кошиця». Науковий збірник Інституту етнології і фольклористики імені М.Рильського. 2023 р.
  3. Печенюк М.А. Творча спадщина Т. Ганицького в літературних джерелах. Педагогічна освіта: теорія і практика: Збірник наукових праць / Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка; Інститут педагогіки НАПН України [гол. ред. Лабунець В.М.]. Вип. 27 (2-2019). Ч.2. Кам’янець-Подільський, 2019. С. 96-105. (Index Copernicus), категорія Б. Фахове видання.http://pedosv.kpnu.edu.ua/article/view/187684;
  4. Печенюк М.А. Peculiarities of vocal art in the context of postmodernism as a factor of cultural value. Особливості вокального мистецтва в контексті постмодернізму як фактор культурної цінності. Postmodern Openings, 2022. 13(4), 56-68. (Web of Science) https://doi.org/10.18662/po/13.4/505
  5. Pechenyuk Mayia. Pechenyuk Mayia. Sources of the ukrainian national singing school, its relationship with European vocal culture. / Current issues of Ukrainian art history and cultural studies. Monograph edited by Doctor of Pedagogical Sciences Anatoly Martynyuk. Beau Bassin, Deutschland / Germany: LAP LAMBERT Academic Publishing, 2023. P. 206-236. (Актуальні питання українського мистецтвознавства та культурології. Монографія за редакцією доктора педагогічних наук Мартинюка А.К.) Beau Bassin, Deutschland / Germany: LAP LAMBERT Academic Publishing, 2023. С. 206-236.
  6. Печенюк М.А. Роль Миколи Леонтовича у розвитку музичної освіти Поділля. Збірник матеріалів VІ Міжнародної науково-практичної конференції «Микола Леонтович і сучасна освiта та культура» (до 145-річчя від дня народження композитора). 12-13 грудня 2022 року [Електронний ресурс] / [ред. кол. Віктор Лабунець, Майя Печенюк, Тарас Пухальський]. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2023. 151 с. URL: http://elar.kpnu.edu.ua:8081/xmlui/handle/123456789/7104
  7. Печенюк М.А. Виховна роль музики (на матеріалі українського романсу). Збірник матеріалів VІ Всеукраїнської науково-практичної конференції «Роль і місце мистецької педагогіки у формуванні сучасної особистості» [Електронний ресурс] / [редкол.: В. Лабунець та ін.]. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2023. 104 с. URL: http://elar.kpnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/7347
  8. Печенюк М.А. Педагогічні умови формування емоційної культури молодших школярів у позашкільній музичній діяльності. (Сертифікат 0,2 кредити ECTS, 6 годин, Переяслав, 24 березня 2023 р. Реєстраційний № 046). С. 234 https://drive.google.com/file/d/1QchHL_MLCkHH1RlemYk_16wRXWqnxv5p/view
  9. Печенюк М.А. Послідовність виконання курсової (дипломної) роботи. Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка: збірник за підсумками звітної наукової конференції викладачів, докторантів і аспірантів. [Електронний ресурс]. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2023. Вип. 22. 714 с.URL: http://elar.kpnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/7325
  10. Печенюк М.А. Характеристика науково-педагогічної спадщини В. Іванова. Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка: збірник праць за підсумками звітної наукової конференції викладачів, докторантів, аспірантів у 3-х томах. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2018. Вип. 17. Т.1. С. 204-207. http://elar.kpnu.edu.ua:8081/xmlui/handle/123456789/3342
  11. Печенюк М.А. Методичні засади навчання співу у підготовці майбутнього вчителя музичного мистецтва. // Монографія Професійно-педагогічна підготовка майбутнього вчителя музичного мистецтва. Кам’янець-Подільський: ПП Д.Г. Зволейко, 2020. С. 92-111 http://elar.kpnu.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/5563/Profesiino-pedahohichna-pidhotovka-maibutnoho-vchytelia-muzychnoho-mystetstva-monohrafiia.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  12. Печенюк М.А. Творча спадщина Т. Ганицького в літературних джерелах. Педагогічна освіта: теорія і практика: Збірник наукових праць / Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка; Інститут педагогіки НАПН України [гол. ред. Лабунець В.М.]. Вип. 27 (2-2019). Ч.2. Кам’янець-Подільський, 2019. С. 96-105 http://pedosv.kpnu.edu.ua/article/view/187684
  13. Печенюк М.А. Музична форма як засіб виконавської виразності (на прикладі твору «Колискова» Л. Тимковської // Педагогічна освіта: теорія і практика: Збірник наукових праць / Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка; Інститут педагогіки НАПН України [гол. ред. Лабунець В.М.]. Вип.23 (2-2017). Ч.2. Кам’янець-Подільський, 2017. С.96-105 https://www.google.com/url?esrc=s&q=&rct=j&sa=U&url=http://elar.kpnu.edu.ua:8081/xmlui/bitstream/handle/123456789/879/%25D0%259F%25D0%25B5%25D0%25B4%25D0%25B0%25D0%25B3%25D0%25BE%25D0%25B3%25D1%2596%25D1%2587%25D0%25BD%25D0%25B0%2520%25D0%25BE%25D1%2581%25D0%25B2%25D1%2596%25D1%2582%25D0%25B0%2520%2528%25D0%2592%25D0%25B8%25D0%25BF.23%252C%2520%25D1%2587.2%2529.pdf%3Fsequence%3D1%26isAllowed%3Dy&ved=2ahUKEwjkwYyp-eD2AhUkTDABHcPiDGsQFnoECAYQAg&usg=AOvVaw0BcnLa3X4Y5svPXZ6FvAB2
  14. Печенюк М.А. Методичні засади та принципи вокального навчання студентів мистецьких спеціальностей / М.А. Печенюк // Фахова підготовка вчителя музичного мистецтва: теорія і практика формування вокально-хорових умінь та навичок: Монографія / М.А. Печенюк та ін. – Кам’янець-Подільський: Видавець ПП Зволейко Д.Г., 2017. – 134 с. https://library.kpnu.edu.ua/ufd/page_lib.php
  15. Печенюк М.А. Монографія «Професійно-педагогічна підготовка майбутнього вчителя музичного мистецтва»: Методичні засади навчання співу у підготовці майбутніх учителів музичного мистецтва. Кам’янець-Подільський : ПП Зволейко. 2020. http://elar.kpnu.edu.ua:8081/xmlui/handle/123456789/5563
  16. Печенюк М.А.  Кафедра музичного мистецтва. Педагогічний факультет: історія та сучасність: [монографія] / Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка; редкол.: Лабунець В. М. (голов. ред.), Бахмат Н.В. (заст. голов. ред.), Каньоса Н. Г. (відп. секр.), Гудима Н. В. (мовн. ред.). Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2018.. – С. 221-281 .https://www.aksioma.org.ua/
  17. Печенюк М.А. Характеристика науково-педагогічної спадщини В. Іванова. Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка: збірник праць за підсумками звітної наукової конференції викладачів, докторантів, аспірантів у 3-х томах. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2018. Вип. 17. Т.1. С. 204-207. http://elar.kpnu.edu.ua:8081/xmlui/handle/123456789/3342
  18. Печенюк М.А. Фахова підготовка вчителя музичного мистецтва : Теорія і практика формування вокально-хорових навичок : моногр. / Ред. М.А. Печенюк. Кам’янець-Подільський : ПП Зволейко Д.Г., 2017. 134 с.
  19. Печенюк М.А. Основні положення теорії вокального мистецтва. Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка: збірник за підсумками звітної наукової конференції викладачів, докторантів і аспірантів: у 3-х т. Т. 1. Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2016. Вип. 15. Т. 1 С.176-177.